Parkmanagement is een manier om de kwaliteit van bedrijventerreinen in stand te houden of te verbeteren. De parkmanager draagt zorg voor een goede communicatie op het bedrijventerrein tussen de ondernemers onderling maar ook tussen de ondernemers en de gemeente.
Bij een parkmanager kunnen o.a. de volgende taken worden neergelegd:
- Verbeteren van de communicatie tussen ondernemers onderling zodat men elkaar op de hoogte kan houden (ontwikkelingen, spookfactuur, geschillen met derden);
- Oppakken van klachten op het bedrijventerrein zoals kapotte bermen, kuilen in de weg, achterstallig groen onderhoud en defecte openbare verlichting waarbij actie vanuit de gemeente of een derde partij te lang op zich laat wachten;
- Schouw van het terrein en afhandelen van overige klachten en meldingen;
- Adviserend aan bestuur bij het opzetten van het camerasysteem (technisch en organisatorisch vlak), collectieve inkoop, aanvragen subsidie etc.
- Veilig stellen van camerabeelden bij calamiteiten volgens protocol;
- Overleg met leveranciers collectieve contracten over werkwijze en functioneren (beveiliging, groenvoorziening, reparaties etc.);
- Organiseren van bijeenkomsten voor ondernemers (informatief en netwerk);
- Coördinatie projecten;
- Informatie voorziening via website en/of nieuwsbrief;
Maar bovenal zorgt hij/zij ervoor dat het terrein er netjes bij ligt en dat de verantwoordelijken hun taken uitvoeren om het bedrijventerrein aantrekkelijk te houden.